سازمان امورعشایر/دفترساماندهی وهماهنگی امورعشایر

سازمان امورعشایر/دفترساماندهی وهماهنگی امورعشایر

خدمت به عشایر یک موهبت بزرگ الهی است.خداوند را بابت این خدمت سپاسگزاریم {66412360- داخلی 4060 جوانمردی و4051 خانم گراوند و 4112 خانم راشکی - ایمیل : samandehi@ashayer.ir
سازمان امورعشایر/دفترساماندهی وهماهنگی امورعشایر

سازمان امورعشایر/دفترساماندهی وهماهنگی امورعشایر

خدمت به عشایر یک موهبت بزرگ الهی است.خداوند را بابت این خدمت سپاسگزاریم {66412360- داخلی 4060 جوانمردی و4051 خانم گراوند و 4112 خانم راشکی - ایمیل : samandehi@ashayer.ir

گزارش روزنامه رسالت در رابطه با آوای کوچ و زنگ خطر کرونا

گزارش روزنامه رسالت در رابطه با کوچ عشایر و خطر کرونا در مناطق عشایری 

جهت دریافت متن گزارش لینک زیر را کلیک نمائید

عین متن گزارش جهت دسترسی و مطالعه بشرح زیر تقدیم می گردد.

 

 

بررسی وضعیت عشایر کشور با توجه به اپیدمی کرونا و همزمانی کوچ

آوای کوچ و زنگ خطر کرونا

بیماری کرونا  مدتی ا ست در کشورمان سکونت کرده و زندگی مردم را به لحاظ مختلف تحت‌الشعاع قرار داده است. این بحران، جامعه بی‌آلایش عشایری را نیز با مشکلاتی روبه‌رو ساخته است. جامعه عشایری، یکی از مهم‌ترین ستون‌های اقتصادی و فرهنگی کشورمان هرساله با فرا رسیدن فصل بهار، آواز کوچ سر می‌دهند. آن‌ها بر اساس تقویم سنتی خود همواره از ۱۵ اسفندماه تا ۱۵ فروردین‌ماه از مناطق گرمسیر قشلاقی به سمت مناطق سردسیر ییلاقی کوچ می‌کنند و برای این‌که در زمان مناسب اقلیمی به نقاط سردسیر برسند، از شیوه کوچ سنتی و اتراق در میان‌بندها استفاده می‌کنند. این بار اما بحران ویروسی موجود در کشور، معادلات و برنامه‌ریزی‌های کوچ‌نشینان را به هم زده است. بنابر سیاست‌های بهداشتی در مسیر کنترل انتشار این ویروس، کوچ به تأخیر افتاد و از کوچ‌نشینان درخواست شد تا مدت بیشتری در مناطق گرمسیر باقی بمانند. انتشار این ویروس در کشور موجب نگرانی برای وضعیت خاص زندگی کوچ‌نشینی شد و بی‌شک به خطر افتادن جامعه عشایری، خسارت‌های سنگینی برای اقتصاد و فرهنگ کهن کشورمان واحد داشت.

«رسالت» در بررسی بیشتر این موضوع با سیاوش احمدی میرقائد، مدیرکل ساماندهی و هماهنگی سازمان امور عشایر به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

*مدیریت همزمانی کوچ و بحران کرونا در کشور

سیاوش احمدی میرقائد، مدیرکل دفتر ساماندهی و هماهنگی سازمان امور عشایر، ضمن بیان مقدمه‌ای مبنی بر میزان اهمیت اقتصادی و اجتماعی جامعه عشایری برای کشور در مورد وضعیت آن با وجود بحران بیماری کرونا در کشور به «رسالت» چنین می‌گوید: «جامعه عشایری پراکندگی بیشتری نسبت به جامعه شهری دارد. اصل پراکندگی جمعیت عشایر در بحران کنونی، نقطه قوتی برای کاهش ابتلا و قطع زنجیره شیوع این بیماری بوده است. با انتشار این ویروس در کشور، سازمان امور عشایر با همکاری و هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، اقدامات لازم را برای کنترل و مدیریت این ویروس در جامعه عشایری در دستور کار قرار داد.»

وی در مورد مهم‌ترین اقدامات و تمهیدات پزشکی صورت گرفته برای جامعه عشایری عنوان کرد: «دوری مسافت عشایر از مراکز بهداشت و درمان در زمان شیوع احتمالی این ویروس، مشکلی است که وزارت بهداشت، امور عشایر، هلال‌احمر و استانداری‌های کشور، بر اساس آن تمام ظرفیت خود را برای مدیریت این بحران و جلوگیری از وارد شدن صدمات و شیوع آن در میان جامعه عشایری به کار گرفته‌اند. از زمان شیوع این بیماری در کشور تیم‌های پزشکی در محل استقرار عشایرین حاضر شده و آموزش‌های لازم برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس را ارائه داده‌اند.»

احمدی میرقائد همچنین افزود: «اقلام و وسایل بهداشتی و ضدعفونی کافی در میان عشایر توزیع و همچنین محل زندگی و استقرار خانواده‌های عشایری و نیز مکان نگهداری دام‌های آنان نیز ضدعفونی شده است. همچنین طبق پروتکل‌های بهداشتی و با برنامه‌ریزی انجام‌شده قرار است چادرهای عشایر نیز با فاصله معینی از یکدیگر در مناطق ییلاقی برای کاهش ارتباط عشایر با هم برپا گردند. در  این حال در روز طبیعت نیز با همکاری نیروی انتظامی از ورود گردشگران به سامانه‌های عرفی عشایر جلوگیری به عمل آمد و موضوعات و برنامه‌های مربوط به گردشگری و توریسم نیز تحت کنترل و مدیریت است و تا زمان مهار این بیماری در کشور اجرایی نخواهند بود.»

*تلاش سازمان‌های امور عشایر و دستگاه‌های ذی‌ربط برای ایجاد تعویق در زمان کوچ بهاره آن‌هاست
وی گزارش داد: «بر اساس هماهنگی و برنامه‌ریزی صورت گرفته میان سازمان امور عشایر، سازمان جنگل‌ها و مراتع و استانداری‌ها، زمان کوچ عشایر به تعویق افتاد و آغاز حرکت به سمت مناطق ییلاقی در استان‌های مختلف بین 15 الی 30روز، پس از
 انجام هماهنگی‌های لازم و با تأخیر صورت خواهد گرفت . بر این اساس عشایر طبق زمان تعیین شده که کوچ  خود را با رعایت پروتکل‌ها و سیاست‌های بهداشتی انجام خواهند داد.»

*کوچ مکانیزه به‌جای حرکت در مسیر ایل راه‌ها

مدیرکل ساماندهی و هماهنگی سازمان امور عشایر بابیان این‌که شیوه سنتی کوچ در زمان فعلی و باوجود بحران ویروسی در کشور، می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد در مورد چگونگی کوچ تشریح کرد: « آن دسته از عشایری که در مسیر حرکت خود از مسیرهای کم‌جمعیت عبور می‌کنند، بر اساس همان شیوه سنتی کوچ می‌کنند اما  کوچ دسته دیگری از عشایر به دلیل گذر از روستا یا شهرها و وجود خطر بزرگ درگیری آنان با ویروس کووید 19 به کوچ مکانیزه بدل خواهد شد. بر این اساس توصیه شده است که کوچ‌نشینان به‌جای حرکت سنتی در ایل راه‌ها و تردد در مناطق مختلف با وسایل نقلیه، مستقیم به نواحی ییلاقی و استقرارگاه‌های موردنظر خود نقل‌مکان کنند. در این مسیر  همچنین باید تمام دستورالعمل‌ها و نکات بهداشتی و مراقبتی موردنیاز اعمال شود.»

     وی ضمن بیان این‌که هیچ‌گونه تلفاتی برای ویروس کرونا در جامعه عشایری وجود نداشته است، ادامه داد: «طبق آمار موجود، تعداد مبتلایان به این ویروس در میان عشایر سه نفر بوده که در استان‌های شرقی به ثبت رسیده است. دلیل ابتلا این افراد نیز ارتباط با مهمانان مناطق شهری اعلام شد. خوشبختانه با مراقبت‌های پزشکی و درمانی این سه  شخص نیز بهبودیافته و در شرایط مساعدی قرار دارند.»

مدیرکل ساماندهی و هماهنگی سازمان امور عشایر ضمن اشاره به تسهیلات تعلق گرفته به جامعه عشایری در انتها ی این گفت‌وگو اظهار داشت: « بر اساس قانون احکام دائمی کشور، یک درصد اعتبارات ورودی به صندوق توسعه ملی به‌صورت تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار جامعه عشایری، برای کمک به بهبود تولیدات دامی  و افزایش آن  قرار داده می‌شود. پیش‌بینی می‌شود با توجه به هماهنگی‌های انجام‌شده با صندوق توسعه ملی، در سال جاری حدود 400 میلیارد از صندوق توسعه و 200 میلیارد از منابع  دیگر ، تسهیلات  به کوچ‌نشینان تعلق گیرد. عمده این تسهیلات ارزان‌قیمت در بخش تولید گوشت قرمز به کار گرفته خواهند شد.»

روزنامه رسالت اجتماعی - |مهدیه هاشمی|

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.