سازمان امورعشایر/دفترساماندهی وهماهنگی امورعشایر

سازمان امورعشایر/دفترساماندهی وهماهنگی امورعشایر

خدمت به عشایر یک موهبت بزرگ الهی است.خداوند را بابت این خدمت سپاسگزاریم {66412360- داخلی 4060 جوانمردی و4051 خانم گراوند و 4112 خانم راشکی - ایمیل : samandehi@ashayer.ir
سازمان امورعشایر/دفترساماندهی وهماهنگی امورعشایر

سازمان امورعشایر/دفترساماندهی وهماهنگی امورعشایر

خدمت به عشایر یک موهبت بزرگ الهی است.خداوند را بابت این خدمت سپاسگزاریم {66412360- داخلی 4060 جوانمردی و4051 خانم گراوند و 4112 خانم راشکی - ایمیل : samandehi@ashayer.ir

توصیه های جدی ریاست سازمان به امور عشایر استانها در نحوه خدمت رسانی بهداشتی و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در مناطق عشایری

با عنایت به اهمیت موضوع جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در مناطق عشایری و پیرو مکاتبات قبلی درخصوص انجام هماهنگی های لازم با مبادی ذیربط در این خصوص و اقدامات ارزشمندی که توسط دستگاه های ذیربط در مناطق عشایری  

 با عنایت به اهمیت موضوع جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در مناطق عشایری و پیرو مکاتبات قبلی درخصوص انجام هماهنگی های لازم با مبادی ذیربط در این خصوص و اقدامات ارزشمندی که توسط دستگاه های ذیربط در مناطق عشایری از قبیل فعال شدن و حضور اکیپ های بهداشتی و درمانی برای آموزش مبارزه با این بیماری در مناطق عشایری، در اختیار قرار دادن مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی، ضدعفونی نمودن مراکز اطراقگاهی عشایر و نیز محل نگهداری دام های آنان، ابلاغ تاخیر در انجام کوچ بهاره عشایر، تاکید و توصیه به انجام کوچ مکانیزه و انجام ندادن کوچ سنتی، اطلاع رسانی های مربوطه و ... که تاکنون بعمل آمده است، با توجه به این که به زودی کوچ بهاره عشایر شروع خواهد شد، لازم و ضروری است تمهیدات لازم که مهمترین آنها به شرح زیر می باشد، با استفاده حداکثری از امکانات و نیروی انسانی امور عشایر و شبکه تعاونی های عشایری و هماهنگی با دانشگاه های علوم پزشکی و سایر دستگاه ها و نهادهای ذیربط و ... صورت گرفته تا این جامعه مولد و تلاشگر عشایر، دچار آلودگی از این بیماری خطرناک نگردیده و توان امکان انجام تولیدات ارزشمند و اقتصادی خود را حفظ نمایند:

1-     با تشویق و ترغیب عشایر، موکدا تلاش و توصیه گردد که در سال جاری کوچ بهاره بصورت مکانیزه و با استفاده از کامیون برای انتقال احشام خود، با خذف کوچ سنتی و نیز حذف اطراق در میانبندها، انجام گیرد.

2-     لازم است نسبت به بررسی و شناسایی مسیرهای کم خطر و جایگزین که کمترین تماس و ارتباط را با مناطق روستایی، حاشیه ای و شهرها داشته باشد، اقدام و به عشایر اطلاع رسانی شده و توصیه گردد که جایگزین مسیرهای پرخطر سنتی گردد. اگرچه همچنان تاکید بر کوچ مکانیزه می باشد.

3-     حداکثر تلاش بعمل آید تا شبکه تعاونی های عشایری نسبت به تامین آرد و سایر مایحتاج ضروری عشایر اقدام و در نزدیکترین مراکز استقرار عشایر در اختیار آنان قرار  داده تا عشایر حداقل ارتباط را با مراکز جمعیتی در روستاها و مناطق شهری داشته باشند.

4-     با اطلاع رسانی و توزیع بروشورهای بهداشتی و از جمله پروتکل های و دستورالعمل های بهداشتی ویژه جامعه عشایری برای مقابله باویروس کرونا ، نسبت به آگاه سازی عشایر و رعایت موارد مندرج در آن تاکید گردد.  

5-     با پیگیری از مراجع و نهادهای ذیربط از جمله دانشگاه های علوم پزشکی، هلال احمر، بسیج، خیرین  و ... نسبت به تامین لوازم ضدعفونی کننده و بهداشتی اقدام و بین عشایر توزیع گردد.

6-     نسبت به هماهنگی لازم با استانداری ها ، دانشگاه های علوم پزشکی، فرمانداری ها، هلال احمر، نیروی انتظامی و ... برای ایجاد پست ها و استقرار اکیپ های سیار بهداشتی در ایلرا های اصلی و مبادی ورودی به ییلاقات برای انجام غربالگری خانوارهای عشایری، توزیع مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده، ضدعفونی نمودن اطراقگاه های ییلاقی عشایر و محل نگهداری دام های آنان، تامین امنیت عشایر و ... اقدامات جدی صورت گرفته و در این خصوص حداکثر همکاری را علی الخصوص با دانشگاه های علوم پزشکی بعمل آورید.

7-     لازم است مدیران محترم هرگونه خبر مربوط به ابتلای عشایر به ویروس مذکور و یا اتفاقات مرتبط با این موضوع را در اسرع وقت ضمن اطلاع رسانی به مراجع ذیربط بهداشتی استان، جهت جمع بندی،  به دفتر ساماندهی و هماهنگی امور عشایر، اعلام نمایند.

در پایان مقتضی است به صورت مستمر گزارش اقدامات انجام یافته در این خصوص ، به ستاد سازمان اعلام گردد.

در ضمن مراتب طی نامه شماره 959/120 مورخ 30/1/99 به آن استان ابلاغ گردیده است. لطفا از طریق دبیرخانه پیگیری و اقدام لازم بعمل آورده و نتیجه را برابر مفاد نامه مذکور به این دفتر ارسال فرمائید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.